Verzamelen doen we allemaal of hebben we op zijn minst wel eens gedaan. Misschien verzamel je nu muziek, maar hield je je vroeger bezig met mooi gekleurde vogelveertjes, kastanjes, plaatjes van sporthelden of wat dan ook. Verzamelen zit in onze genen.
De oude Egyptenaren legden al verzamelingen aan, en wie weet daarvoor ook al wel. Sinds mensenheugenis zijn we er mee bezig en nog steeds is het verzamelen van spulletjes, snuisterijen of hebbedingetjes een bezigheid waar we ons allemaal wel eens schuldig aan maken.

Lees verder: Verzamelen moet je leren!!

Sega Mega CD systeem

Sega Mega CD systeem

De Sega CD werd in de V.S. in september 1991 al aangekondigd, een jaar voor de daadwerkelijke release. Sega mega cd setNintendo had net de Super NES uitgebracht en Sega verkondigden dat de GENESE (Mega Drive) het ultieme spelconsole was. Sega wedijverde dat met de introductie van de Sega CD, de GENESE het systeem van de toekomst zou worden.

 In oktober 1991 werd de Sega CD als "Mega-cd" in Japan uitgebracht voor de GENESE console ("Mega-Drive" voor Europa). De retail-prijs voor de console was $380. Tevens werd ervoor de consumenten in het verre Oosten, de karaoke functie toegevoegd. 15 oktober 1992 werd de Sega CD ten slotte in Amerikaanse uitgebracht. De oorspronkelijke retail-prijs was $299. De Mega CD werd onder de GENESE console geplaatst en kwam met een frontladende CD systeem.

Lees meer: Sega Mega CD systeem

Super Pixel Bros.: Mario spelen in 64 pixels

We kwamen bij Conrad, dit artikel tegen over hoe je zelf een Mario spelcomputer kunt maken. We moeten zeggen complimenten voor de bedenker......In de tijd van knisperend scherpe, oogverblindende HD-graphics gaan we terug naar die oude, vertrouwde pixels die je op de vingers van 2 handen kunt tellen. Ene Brad Slattery bracht de misschien wel populairste game aller tijden – Super Mario Bros. uit 1985 – terug naar 8 bij 8 pixels. 64 pixels in totaal dus, voor het hele scherm. Ter vergelijking: tegenwoordig ‘doet’ het scherm van je mobieltje al zo’n slordige 326 pixels. Per inch, wel te verstaan! En jij kan dit thuis nabouwen, want het hele project is open source.

Je hebt ook helemaal niet veel pixels nodig om een leuk spel te maken. Dat weten we al sinds de tijd van de originele Atari. Er zullen vast nog wel wat mannen zijn die vroeger op hun MSX of Commodore 64 hebben lopen prutsen in BASIC. Zelf games maken, dat was cool. En ze zagen er nog best aardig uit ook. Maar toen kwamen de Amiga, de pc en de spelconsoles met hun geweldige graphics… daar konden we met geen mogelijkheid tegenop! Nu zijn we allemaal ouder, dikker (misschien al wel kaler), maar ook wijzer. En denken we: less = more!

Lees meer: Super Pixel Bros.: Mario spelen in 64 pixels

Retro op Gamescom 2011!!

Gamecom 2011Zelfs op Gamescom 2011 kon je nog steeds vintage (spel)computers vinden. Blijft leuk om te zien, hoe de computers zich hebben ontwikkeld de afgelopen 30 jaar......

 

 

Lees meer: Retro op Gamescom 2011!!

VECTREX spelcomputer

De Vectrex had begin jaren tachtig veel in zich om een groot succes te worden, maar door verschillende oorzaken maakte deze in het oog springende console zijn verwachtingen niet waar. Voor de verzamelaar van nu maakt dat weinig uit: deze is door de vormgeving van de Vectrex systeem meteen verkocht.

Lees meer: VECTREX spelcomputer

Yano ombouwen tot Robot

Yano is een interactieve verteller, met een innovatieve en expressief gezicht. Het gezicht komt tot leven als hij zijn verhaal vertelt. De verschillende gelaatsuitdrukkingen maken yanodat echt lijkt. Yano vraagt uw kind, welke richting ze willen gaan in het verhaal. Het kind besluit door te drukken op de foto op draadloze afstandsbediening hoe het verhaal lijn gaat lopen. Wanneer het besluit nodig is, vraagt Yano het kind om op een van de foto's of op een knop te drukken. Yano 's verhalen zijn makkelijk te volgen. Deze robot wordt geleverd met een verhaal cartridge, die zes verschillende verhaallijnen heeft. Elk duurt maximaal tien minuten. Yano is in meerdere talen uitgekomen.

Lees meer: Yano ombouwen tot Robot