Philips in2it Kidcom handheld
- Gegevens
- Geschreven door Smallmart
Tot me stomme verbazing, is er over de Philips in2it handheld computer heel weinig informatie te vinden op het internet. Misschien ook wel logisch, omdat dit systeem echter nooit in productie is gegaan. Een magere 100 stuks zouden er gemaakt zijn (een heerlijk fabeltje), waarschijnlijk voor demo's of testpenals. In ieder geval zijn er 5 exemplare richting Finland gegaan om uitgebreid getest te worden op een onderwijsinstelling. Dus waar zijn de overige handheld systemen gebleven van de Philips Kidcom project...... Moet wel zeggen dat de naam creatief was "in two Informatietechnologie".
Maar wat is nu een in2it Kidcom handheld?
De Philips in2it (Kidcom) was een project ergens in 1995/1996, dat gericht was op kinderen en als focusgroep jonge meisjes tussen de 8 en 12 jaar. Veel van de populaire spelcomputers in die periode waren gemaakt voor jongens en domineerde de markt op dat moment. Het meerdere deel van de dames, liep niet echt warm voor deze games. Dus heeft Philips gedacht we gaan iets nieuws op de markt zetten speciaal voor de dames.
Philips in2it prototype handheld
Philips heeft tijdens dit project ook kinderen uitgebreid betrokken in het ontwerp proces. Groepsgesprekken werden gehouden en gevraagd om schetsen te maken van hun 'ideale' (spel)handheld. Ze kregen ook camera's en er werd gevraagd om foto's te maken van hun computers, agenda's, kinderkamer en veel andere dingen die ze gebruikte in hun dagelijksleven. Of een groep kinderen werd gevraagd om een verhaal te schrijven, waarin het product een rol zou spelen.
(Kids at Kidcom project user workshop at Philips in The Netherlands)
(One of the users with a Philips in2it.)
(Voor- & achterkant van de buiten en binnendoos)
(Verschillende In2it verpakkingsets zijn er ontwikkeld)
Het resulterende in een product dat handzaam was, met touch-sensitive scherm, infrarood communicatie en audio-uitgang. De functionaliteit van de IN2IT (Kidcom) moesten gericht zijn op leuke, creatieve, communicatieve, persoonlijke en van magische aard zijn. De interface moest levendicht zijn, een 'levende wereld' waarin de gebruiker vrij kon bewegen. De kinderen konden gebruik maken van diverse applicaties/toepassingen, waaronder een kalender of wekker, fotoalbum, waarzegster en een communicator. Het kon gebruikt worden om brieven, muziek en tekeningen te maken. Deze konden vervolgens worden opgeslagen op de in2it systeem, opslagkaarten of via infrarood naar een ander Kidcom apparaat gestuurd worden.
(In2it handlheld met pen en harde bescherm case)
In2it was ontworpen om te linken/chaten, vergelijkbaar met de toen der tijd populaire chat-rooms en Tamagotchis. Echter, als gevolg van technische uitdagingen, zou de Kidcom een vertraging oplopen bij de introductie. In een dergelijke snel veranderende markt was het te riskant, zeker gezien de grote marketing investering die hiermee gemoeid gaan om het door te zetten.
Philips in2it clubbrief folder
Gestrand in de ontwikkelingsfase
De redenen dat dit ontwerpt (in2it - Kidcom) niet levensvatbaar was. Had waarschijnlijk te maken met meerdere factoren o.a. de timing, productie capaciteit, de marktomstandigheden, gebrek aan software ontwikkel clubjes die zich willen focus op deze doelgroep en waarschijnlijk tal van andere factoren. Maar dit terzijde, het Kidcom project was bedoeld als educatieve handheld en dat is deze ook geworden. Helaas heeft alleen Philips iets geleerd van deze PDA computer en wat ze precies geleerd hebben "dat mag Joost weten".
(Verschillende handleidingen, stickervel en 2 programma kaarten)