Super Pixel Bros.: Mario spelen in 64 pixels

We kwamen bij Conrad, dit artikel tegen over hoe je zelf een Mario spelcomputer kunt maken. We moeten zeggen complimenten voor de bedenker......In de tijd van knisperend scherpe, oogverblindende HD-graphics gaan we terug naar die oude, vertrouwde pixels die je op de vingers van 2 handen kunt tellen. Ene Brad Slattery bracht de misschien wel populairste game aller tijden – Super Mario Bros. uit 1985 – terug naar 8 bij 8 pixels. 64 pixels in totaal dus, voor het hele scherm. Ter vergelijking: tegenwoordig ‘doet’ het scherm van je mobieltje al zo’n slordige 326 pixels. Per inch, wel te verstaan! En jij kan dit thuis nabouwen, want het hele project is open source.

Je hebt ook helemaal niet veel pixels nodig om een leuk spel te maken. Dat weten we al sinds de tijd van de originele Atari. Er zullen vast nog wel wat mannen zijn die vroeger op hun MSX of Commodore 64 hebben lopen prutsen in BASIC. Zelf games maken, dat was cool. En ze zagen er nog best aardig uit ook. Maar toen kwamen de Amiga, de pc en de spelconsoles met hun geweldige graphics… daar konden we met geen mogelijkheid tegenop! Nu zijn we allemaal ouder, dikker (misschien al wel kaler), maar ook wijzer. En denken we: less = more!

 

Mario gecomprimeerd

 

Natuurlijk had de originele Super Mario Bros. al geen overschot aan pixels, maar toch beschikte Mario zelf al over meer detail dan het hele speelscherm van Brad Slattery’s ‘Super Pixel Bros.’. Deze Amerikaanse elektronicafreak heeft van ledprojecten zo’n beetje z’n levenswerk gemaakt. Super Pixel Bros. is bijzonder omdat vrijwel het hele originele Mario-spel naar 8 x 8 pixels is geconverteerd. Mario zelf (en ook zijn vijanden) bestaat uit niet meer dan één enkele pixel. Toch zijn alle levels, inclusief eindbazen, zo natuurgetrouw mogelijk nagebouwd.

Je speelt de game op een – eveneens zelfgebouwde – handheld. Naast het 8 x 8-schermpje is een leddisplay opgenomen waarop je de score, het level en je aantal levens kunt aflezen. Het bijbehorende geluid wordt geproduceerd door een speciaal ontwikkelde 1-bitschip.

 

Open source

Brad wil ‘Super Pixel Bros.’ echter niet exclusief voor zichzelf houden. Iedereen moet volgens hem kunnen genieten van deze simpelheid in haar zuiverste vorm als antwoord op al het HD-geweld van vandaag de dag. Daarom heeft ‘ie er een open-sourceproject van gemaakt. De handheld is als een zelfbouwkit te koop en de benodigde software kun je downloaden. Ook legt Brad uit hoe je zelf levels kunt samenstellen met de level editor. Het hele open-sourceproject ‘Super Pixel Bros.’ kun je bekijken op bad Brad’s Electronic Projects. Dus: welke game ga jij in 64 pixels maken? Pac-Man? Space Invaders? Of toch een racegame waarin je het tegen 1-pixelige tegenstanders opneemt?